Gör inte allt själv
Först och främst behövs förstås en företagsidé och en efterfrågan på den. Det är där allt börjar. För att sedan få den att bli ett företag behövs tid, massor med tid. Att starta och bygga upp ett företag handlar sällan om fasta arbetstider eller 40-timmarsvecka. Det kan krävas hur mycket tid som helst nästan och den som brinner för sin idé brukar kunna lägga den tid som behövs. Men ibland kan det kännas som inget händer, då är det bra att ha stöd av andra för att hantera eventuella käppar i hjulet och fortsätta mot det hägrande målet.
Bokföring och marknadsföring
Detta är två viktiga saker som många tar lite för lätt på och tror det bästa är att göra det själv för att spara pengar. Kanske är det så för den som har rätt kunskaper, men de allra flesta vinner faktiskt på att köpa in dessa tjänster och på så sätt frigöra tid som i stället kan ägnas åt den egentliga verksamheten. I startfasen är det mycket viktigare att söka upp kunder och skapa en lönsamhet som håller på sikt. Den som älskar bokföringgör det naturligtvis själv, men annars lönar det sig att anlita proffs från början.