Sälj in dig själv som företagare
Att vara företagare är att alltid vara säljare. Om du ska klara dig i längden gäller det att inte låta en affärsmöjlighet gå förlorad. Du behöver ständigt vara ute och nätverka och hitta nya samarbetspartners och kunder. Många tycker att det här är svårt och kanske lite pinsamt, vilket också skapar begränsningar för dem. Rent krasst är det så att om du inte har några kunder så kan du vara hur duktig som helst på det du jobbar med. Ditt företag kommer ändå gå i stöpet. Men det går att lära sig att bli en bra säljare utan att behöva känna att du tränger dig på. Nedan följer några bra sätt att sälja in dig själv på.
Kontakta företag via email
Ett enkelt sätt att sälja på är att hitta företag du tror kan ha nytta av dina tjänster och sedan skicka ett mail till dem där du beskriver vad du kan hjälpa dem med. Det är lite mindre personligt än ett telefonsamtal, men känns inte heller lika påträngande. Det är också ett bra sätt att bädda för ett kommande uppföljande samtal. Att skriva ett sådant här säljmail påminner en del om att skriva ett personligt brev när du söker jobb. Det gör att det kan vara väl värt att ta hjälp med det. Att betala en liten slant för att få ett optimerat och välskrivet brev är klokt.
Närvara på branschmässor
Ett annat bra tillfälle att nätverka som företagare eller entreprenör är på olika typer av branschmässor. Det brukar kosta en del i inträde eller utställningsavgift, men fördelen med sådana tillfällen är att alla som är där är relevanta kontakter och de är dessutom på plats av yrkesrelaterade anledningar. Det kan alltså kännas betydligt enklare att börja prata med någon och direkt komma in på affärer på ett sådant ställe. När du väl är där kan du dessutom träffa folk att samarbeta med på andra sätt. Återigen kan du tänka på det som att söka jobb, eller hitta inspirerade sätt till hur du kan utveckla ditt företag och dina produkter.
Närvara på kommunens företagarträffar
De flesta kommuner ser det som önskvärt att ha många företagare och det är därför vanligt att de arrangerar olika typer av nätverk där företagare kan träffas och förhoppningsvis inleda samarbeten. Att närvara på sådana är extra viktigt för dig som är ny företagare, men det kan också vara väldigt givande för dig som har hållit på ett tag. Även om de flesta av oss har blivit bättre på att arbeta på distans under coronapandemin är ändå geografisk närhet en stor fördel i många branscher. Det blir helt enkelt lättare att samarbeta när ni enkelt kan träffas och arbeta tillsammans i samma rum. Precis som på mässor är en företagarträff ett ställe där det är helt naturligt att prata affärer. Alla är där av samma anledningar och förhoppningsvis hittar ni varandra snabbt och kan börja tjäna pengar tillsammans.